Werkdagen tot 17:00 bereikbaar
Onze collega professional Shanna Wiegman wordt als HBO verpleegkundige sinds drie maanden gedetacheerd bij Gezondheidszorg Asielzoekers (GZA). GZA heeft op vrijwel elke COA opvanglocatie een gezondheidscentrum waar een asielzoeker terecht kan voor een afspraak met een zorgprofessional zoals de doktersassistent, verpleegkundige, POH-GGZ of huisarts. Shanna is werkzaam als praktijkverpleegkundige op de huisartsenpraktijk van het asielzoekerscentrum in Amsterdam en Heerhugowaard. Zij nam ons mee in hoe haar werk er daar uit ziet.
Ze houden voornamelijk veel spreekuren waarin ze van alles voor bij zien komen. Geen patiënt of situatie is hetzelfde. Soms komen mensen met een klacht aan hun arm, maar dan blijkt dat er een ander onderliggend probleem is dat los staat van de klacht waarmee ze binnen komen. ‘Je moet heel goed luisteren en doorvragen om te achterhalen wat het hoofdprobleem is. Uitzoeken wat de vraag is achter de vraag’, zo vertelt Shanna.
Cultuurverschillen en taalbarrières zijn orde van de dag. De tolkentelefoon wordt veelvuldig ingezet om te vertalen. Als er een lange wachttijd is bij de tolkentelefoon wordt soms alvast wat vertaald met een online vertaaltool en uiteraard wordt er veel gecommuniceerd met handen en voeten. Een gemiddeld consult duurt hierdoor dan ook twintig minuten. Die tijd hebben ze ook echt nodig om de patiënt goed te kunnen helpen.
Er is een nauwe samenwerking met het COA. Dagelijks vindt er een overleg plaats waarin eventuele incidenten of gebeurtenissen uit de opvang worden besproken zoals ziekte uitbraken of een geweldsincident. Daarnaast wordt een in- en uitstroomlijst gedeeld. Nieuwe patiënten met eventuele gezondheidsrisico’s worden dan uitgenodigd. Of als een asielzoeker vertrekt naar een andere locatie worden de medische gegevens gedeeld met de nieuwe locatie.
Uitdagend aan dit werk is dat je veel verantwoordelijkheden hebt. Shanna werkt veel samen met de doktersassistent en overlegt veel met de huisarts. ‘Ik leer ontzettend veel en heb veel verantwoordelijkheden. Ook is veel op te lossen door een luisterend oor te bieden, adviezen te geven of het voorstellen van zelfzorg. In zorg algemeen, maar zeker bij deze doelgroep is het van belang goed te luisteren naar de patiënt’ aldus onze zorgprofessional.
Ben jij ook nieuwsgierig naar alle mogelijkheden binnen BVNG?